حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

۰۹۲۸۵۵۱۰۹۱۲

با ما در تماس باشـید

مبلمان شهری چیست

زمان مطالعه2 دقیقه

تاریخ انتشار : 19 شهریور 1402تعداد بازدید : 18نویسنده : دسته بندی : وبلاگ
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

هر نوع از تجهیزات که به هدف زیبا سازی شهری و ایجاد امکانات رفاهی برای شهروندان تولید شود جزء مبلمان شهری محسوب می گردد. تنوع مبلمان شهری از سطل های زباله تا المان های شهری وسعت دارد.
در واقع مبلمان شهری هویت یک شهر را می سازد. محیط و شکل فضاهای شهری جزء تاثیر گذاری از یک منطقه بر روابط اجتماعی می باشند. به سبب وجود مبلمان شهری برخی از فرهنک ها و حتی تمدن ها شکل گرفته است. برای رواج یک فرهنگ ابزار مناسبی لازم است، به طور مثال هرچقدر هم که ایجاد آلودگی و آشغال ریختن در خیابان ها عمل شنیعی شناخته شود، ولی سطل زباله در اماکن نصب نباشد باز هم امکان ایجاد آلودگی و تجمع زباله رخ خواهد داد. در نتیجه برای رواج یک عمل خوب باید ابزارهای مناسب در اختیار فرد قرار گیرد.

مبلمان شهری چیست

انواع مبلمان شهری

همانطور که در ابتدا گفتیم تمامی اجزا و تجهیزاتی که به هدف زیبا سازی و رفاه حال شهروندان در اماکن مختلف به صورت عمومی وجود دارد جزء مبلمان شهری است. مبلمان شهری از سنگفرش و کف پوش پیاده روها تا المان و تابلو های مختلف تشکیل شده است.به طور مثال مبلمان شهری شامل : نیمکت پارکی، سطل زباله پارکی، پایه چراغ ها، مجموعه بازی پلی ایلن، مجموعه بازی فلزی، ایستگاه اتوبوس، المن های شهری، پایه پرچم، ستون و نرده ها و… می باشد که در جای جای شهر به چشم می خورد.

کاربرد  مبلمان شهری

مبلمان شهری با المان‌های منحصربه‌فرد و جذابش، هم می‌تواند حاوی زیبایی بصری برای شهروندان باشد و هم تا حدودی سلامت روانی و فیزیکی آن‌ها را تضمین کند. فرهنگ‌سازی و ایجاد یک محیط آرام‌بخش و کم‌تنش نیز از مواردی است که مبلمان شهری برای شهروندان تامین می‌کند و در موارد بسیاری موجب جذب توریست و درآمدزایی نیز می‌شود.شکل، فرم، رنگ ، اندازه و تناسب این عناصر باید طوری باشد که فرد با حضور در آن مکان، احساس خوبی داشته باشد.

طراحی مبلمان شهری

همانطور که گفتیم یکی از اهداف تولید مبلمان شهری زیباسازی محیط شهری است، پس خلاقیت در طراحی مبلمان شهری یک اصل مهم می باشد. استفاده از طرح های جدید با رنگ های شاد در افزایش روحیه و بالا بردن سطح شادی شهروندان تاثیر بسزایی دارد. در کنار خلاقیت در طراحی شهری ایجاد حس راحتی و تناسب برای سنین مختلف و اقشار متفاوت جامعه ملزم است. یک طراح مبلمان شهری علاوه بر خلاقیق با ید جامعه شناس خوبی نیز باشد.

ارسال دیدگاه