حساب کاربری

یا

حداقل 8 کاراکتر

۰۹۲۸۵۵۱۰۹۱۲

با ما در تماس باشـید

تاثیر مبلمان شهری در زیبا سازی شهر

زمان مطالعه4 دقیقه

تاریخ انتشار : 19 شهریور 1402تعداد بازدید : 81نویسنده : دسته بندی : اخبار
پرینت مقالـه

می پسنـدم0

اشتراک گذاری

اندازه متن12

به طور کلی به مجموعه ای از وسایل و ابزار و اشیا و دستگاه ها و فضا ها و عناصر موجود در سطح شهر که در مکان مشخصی نصب شده اند و جنبه استفاده عموم دارند مبلمان شهری می گویند. می توان نقش مبلمان شهری را معرفی هویت و بنیان یک شهر، و آشنایی با فرهنگ ساکنان شهر بیان کرد.

تاثیر مبلمان شهری در زیبا سازی شهر

رفاه و آسایش شهروندان از ارکان اساسی هر شهری محسوب می شود. مسئولین شهر ها همواره درصدد فراهم کردن امکانات و تجهیزاتی بوده اند که به رفاه حال و آسایش شهروندان کمک کرده و علاوه بر این، جنبه زیبا سازی محیط پیرامون شهر را نیز حفظ کند. اصطلاح مبلمان شهری نشات گرفته از این موضوع پدید آمد که رفاه ساکنان شهر و مجهز بودن به تجهیزات و اسباب خاصی در آن از ضروریات به شمار می رفت. فی الواقع، اصطلاح مبلمان شهری در صنعت شهر سازی پدید آمد. همان طور که اشاره کردیم تجهیزات مبلمان شهری علاوه بر افزایش وسایل و امکانات در سطح شهر سبب زیبا سازی فضای پیرامون ما می شود.

مبلمان شهری چیست

به طور کلی به مجموعه ای از وسایل و ابزار و اشیا و دستگاه ها و فضا ها و عناصر موجود در سطح شهر که در مکان مشخصی نصب شده اند و جنبه استفاده عموم دارند مبلمان شهری می گویند. می توان نقش مبلمان شهری را معرفی هویت و بنیان یک شهر، و آشنایی با فرهنگ ساکنان شهر بیان کرد. هدف اساسی طراحی و ایجاد مبلمان شهری ایجاد محیطی خلاق برای شهروندان است. فضای شهری که مملو از مبلمان شهری کاربردی باشد می تواند با مردم ارتباط برقرار کرده و ابزاری جهت آزادی انتخاب برای همگان فراهم کند.

تاثیر مبلمان شهری در زیبا سازی شهر

نقش مبلمان شهری

نقش مبلمان شهری در طراحی شهری را می توان بسیار گسترده دانست. تنوع مبلمان شهری سبب باز بودن دست طراحان شهر ها جهت نماد گذاری، ایجاد المان ها، رنگ بخشی به فضا و حفظ کردن هویت شهر ها است. نقش این مبلمان شهری در هویت بخشی شهرها این گونه بیان می شود که چون مبلمان شهری از اجزای اصلی فضاهای شهری محسوب می شود می توان حضور آن ها در هر فضا را دال بر افزایش کیفیت و کارایی فضاها عنوان کرد و به فراهم آوردن آسایش و رفاه عموم کمک شایانی کرد. همچنین مبلمان شهری سبب بهبود کیفیت برخورداری شهروندان از فضاهای شهری و افزایش آسایش استفاده از آن ها در خیابان ها، پارک ها و … می شود.

ویژگی مهم مبلمان شهری

مبلمان شهری و تجهیزات آن مستلزم وجود ویژگی های خاصی می باشد. از این ویژگی ها می توان به سه مورد کاربردی بودن، هویت مندی و نمای بصری زیبا اشاره کرد. جهت نصب مبلمان شهری در محیط های گوناگون باید به دارا بودن این ویژگی ها توجه کرد که هم عملی و کاربردی باشند مانند نصب نیمکت های راحت در مسیر های پیاده روی طولانی و اینکه جنبه هویت بخشی آن ها نیز حفظ شود مانند المان های ورودی های شهرها که عموما متناسب با فرهنگ و بافت و هویت شهر ها نصب می شوند و در آخر جنبه زیباسازی ظاهر آن ها که این ویژگی بسیار مهم است. مبلمان شهری که طراحی زیبا و خلاقانه ای داشته باشد و از رنگ و لعاب جذابی برخوردار باشد مسلماً تمام جنبه های مثبت و تاثیر گذار جهت ایجاد فضای ایده آل برای شهروندان را به خوبی فراهم می کند.

انواع مبلمان شهری

از نمونه های مبلمان شهری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
میز و صندلی پارکی
آب نماها و فواره ها
تجهیزات روشنایی
سنگ فرش ها
یادمان ها
انواع تابلو ها
ایستگاه اتوبوس و تاکسی
میله های نصب پرچم
چراغ های تزئینی
برج نوری
و بسیاری از تجهیزات و امکاناتی که در سطح شهر مشاهده می کنید.

ارسال دیدگاه